Ringkøbing-Skjern Kommunes styringsmodel
Vi arbejder stringent med at sikre sammenhæng mellem byrådets vision og overordnede politiske målsætninger og de konkrete indsatser og tiltag, der iværksættes i de enkelte områder, afdelinger og institutioner.
Ringkøbing-Skjern Kommunes styringsmodel skal sikre, at byrådets vision omsættes til konkrete handlinger til gavn for den enkelte borger, virksomhed, foreninger og lokalsamfundet baseret på dialogbaseret aftalestyring.
Styringsmodellen – Sådan arbejder vi
viser sammenhængen mellem de enkelte organisatoriske niveauer i kommunen.
Sammen med indholdet i de enkelte styringsdokumenter er modellen med til at sikre sammenhæng i implementeringen af byrådets vision og opfølgningen på, hvordan det går med at implementere visionen.
Vi planlægger for hele byrådsperioden, og det kan du læse mere om her.
Figur: Ringkøbing-Skjern Kommunes styringsmodel Sådan arbejder vi.
Vi arbejder med styring på både det politiske og det administrative niveau.
Webtilgængelighed
Billedets indhold kan desværre ikke gengives af et hjælpeværktøj, udfordres du af den grund, er du velkommen til at kontakte Charlotte Ladegaard pr. mail charlotte.ladegaard@rksk.dk, som vil forklare indholdet for dig. Vær opmærksom på, at vi har 10 arbejdsdage til at besvare din henvendelse.
Byrådet fastlægger for hver byrådsperiode visionen og de overordnede politiske rammer for kommunens udvikling. Vi arbejder med en række politiske styringsdokumenter:
Visionen
I visionen sætter byrådet retningen for kommunens udvikling. Visionen retter sig mod hele kommunen som geografisk enhed og indad i organisationen.
Visionen udarbejdes i første halvår af en ny byrådsperiode. Og den omsættes til konkrete mål og indsatser i forhold til borgerne og virksomhederne gennem styringsmodellens øvrige niveauer og styringsdokumenter.
Plan – og Udviklingsstrategi
I Plan – og Udviklingsstrategien konkretiseres indholdet i visionen. I udviklingsstrategien oversættes visionen i overordnede retningsbeskrivelser, som samtidig danner udgangspunkt for indholdet i politikkerne.
Det er en lovbunden opgave at udarbejde en planstrategi, og den er grundlaget for byrådets beslutning om revision af kommuneplanen. Kommuneplanen faslægger rammerne for den fysiske udvikling i kommunen.
Politikker
Udvalgene udarbejder politiske målsætninger for det enkelte udvalg og fag- og stabsområder. Politikkerne kan også indeholde målsætninger, der går på tværs af udvalgs- og fagområder. Politikkerne godkendes formelt i byrådet.
Målsætningerne i politikkerne konkretiseres i konkrete mål og indsatser i politiske handlingsplaner.
Budget- og budgetopfølgning
Budgettet angiver bevillingerne for det kommende år for drift og anlæg og justeres hvert år. Budgettet skal gerne afspejle de politiske prioriteringer.
Den politiske retning implementeres i organisationen gennem styringsdokumenter på det administrative niveau.
Direktionens strategiplan
Direktionen udarbejder hvert fjerde år en strategiplan, som fastlægger målsætninger for organisationens arbejde med at virkeliggøre visionen.
Direktionens handlingsplan
I direktionens handlingsplan omsættes målsætningerne i direktionens strategiplan i tværgående mål og indsatser, som organisationen arbejder med.
Dialogaftaler
Alle ledere, der udarbejder dialogaftale, indgår en dialogaftale med deres chef. Dialogaftalen samler mål fra relevante politikker, direktionens strategi- og handlingsplan og lokale mål i ét samlet dokument. Medarbejderne inddrages i udarbejdelse af og opfølgning på dialogaftalerne.
LUS/MUS/GRUS
Alle ledere og medarbejdere gennemfører henholdsvis LUS og MUS én gang årligt, eventuelt suppleret med en gruppeudviklingssamtale, GRUS.
Styringsmodellen som pdf - til print.
Ønsker du at printe filen kan det gøres som pdf via linket her hent Styringsmodellen.
Filen er ikke gjort webtilgængelig, udfordres dit hjælpeværktøj af den grund, henvises du istedet til at bruge teksten ovenfor.