GRUS - Gruppeudviklingssamtale
Formålet med GRUS
GRUS minder på mange måder om MUS, forskellen er at ved GRUS deltager hele gruppe , og der er derfor mulighed for at give fælles information, integrere udviklingen af individuelle kompetencer med udvikling af hele gruppens kompetencer, samtidig er det muligt at følge op på fælles mål, værdier og opgaver og disses betydning for hele gruppen og det daglige arbejde.
GRUS er relevant at vælge, når der er tale om en gruppe med beslægtede opgaver og med reference til den samme leder. GRUS forudsætter, at der er åbenhed og gensidig tillid i gruppen, og at den har en tilpas størrelse. Erfaringerne viser, at den optimale størrelse er 4-8 personer, således det stadig bliver muligt for alle deltagere at komme til orde.
GRUS har fokus på samspil, relationer og kommunikation mellem gruppens medlemmer samt en gensidig forståelse af hvilke mål og opgaver, der skal prioriteres det kommende år.
Samtalen tager udgangspunkt i en anerkendende dialog, hvor man som deltager forsøger at tale ud fra sit eget perspektiv og blive på ”egen bane-halvdel”.
Det er vigtigt, at man som gruppemedlem individuelt er med til at sikre, at alle får lejlighed til at bidrage til dialogen.
Derudover er fokus i samtalen på det fremadrettede perspektiv for gruppens arbejde og samarbejde.
Der er bl.a. følgende fordele ved GRUS
- Fælles forståelse af gruppens og den enkeltes opgaver
- Fælles forståelse af samarbejdet og fastlæggelse af fælles spilleregler
- Fælles forståelse af hvilke kompetencer der er til stede i gruppen – og hvilke der skal udvikles
- Bedre forståelse for hinandens holdninger og værdier- samt betydningen heraf for trivslen
- Bedre forståelse for hinandens opgaver, samt blik for hvordan man kan støtte hinanden
- Aktiv videndeling
- En gensidig forpligtende aftale
GRUS-forberedelser
Lederen indkalder til GRUS i god tid inden samtalen, således at medlemmerne af gruppen har mulighed for at forberede sig.
Der afsættes 2-4 timer til en GRUS.
Hvis gruppen tidligere har haft en GRUS, starter man med at evaluere på det der blev aftalt sidste gang.
Gruppehandlingsplanen godkendes af alle gruppemedlemmerne og lederen. Det udfyldte skema opbevares elektronisk og det enkelte medlem får en kopi heraf.
GRUS er en fortrolig samtale mellem leder og gruppemedlemmer og overgår ikke ved lederskifte.
GRUS-spilleregler
Alle deltagere bør have kendskab til spillereglerne i GRUS, idet disse er anderledes end i MUS.
Fortroligheden har en anden karakter. Alle er til stede og hører alt. Men alligevel er det fornuftigt at opstille nogle spilleregler for processen.
Som minimum bør følgende elementer omfattes:
- GRUS er en samtale om opgaver og ikke om enkeltpersoner
- GRUS handler om fremtiden og positive muligheder og ikke om historiske problemer
- I GRUS tales der ikke bemanding, løn eller økonomi
- GRUS ender i en gruppehandlingsplan, som ikke videregives til udenforstående, med mindre alle godkender det
- GRUS presser ikke nogen til dialog om emner, som ønskes drøftet i et andet forum.
- GRUS benytter en kommunikationsstil, hvor alle møder velforberedte, lytter til hinanden, ikke afbryder, holder sig til emnet, taler til hinanden og bestræbes sig på konklusioner, som kan respekteres af alle
Vær opmærksom på, at
- ved afholdelse af GRUS har den enkelte medarbejder stadig ret til en individuel samtale, hvis dette ønskes.
Der kan f.eks. være behov for individuelle drøftelser om mulighed for seniorordning og overvejelser omkring løn. Disse og andre ting som udelukkende vedrører det enkelte gruppemedlem, drøftes ikke i forbindelse med GRUS.
Skema 1
Retning: Visioner, værdier, prioriteter og mål for teamet, der kobler sig til de overordnede mål for organisationen
Hjælpespørgsmål:
- Hvad skal vi arbejde med det næste år, set i lyset af kommunens vision og strategiplan?
- Hvordan skal vi arbejde med opgaverne, når værdierne ordentlig, handler og nysgerrig skal være vores udgangspunkt?
- Hvordan skal opgaverne prioriteres?
Råderum: Tidsplaner, organisationsstrukturer: hvem skal vi arbejde sammen med? Hvordan ser de vedtagne procedurer ud? Særlige krav til opgaveløsning? Budgetter, love, regler etc.
Hjælpespørgsmål:
- Med den struktur (f.eks. arbejdsprocedurer, rolle og ansvarsfordeling) vi har i dag, har vi da muligheden for at løse opgaverne mest hensigtsmæssigt?
- Hvilke kompetencer skal der til, for at vi løser opgaverne mest hensigtsmæssigt og har vi dem?
- Hvordan kan gruppen/teamet bidrage til at vi udvikler hinandens faglige og personlige kompetencer
Rammer: Teamets beslutningsrum inden for de rammer, der udgør banen. Beslutningsprocesser i teamet i f.h.t. opgaveløsning, planlægning og udvikling m.m.
Hjælpespørgsmål:
- Hvordan skaber vi forudsætningerne for optimal videndeling og læring i vores gruppe/team?
- Hvordan skaber vi mulighed for medbestemmelse i forhold til, at træffe kvalificerede beslutninger om vores opgaveløsning, planlægning og udvikling?
- Hvilke forudsætninger skal der til internt i teamet for at skabe en kultur, der understøtter den enkeltes evne til at træffe beslutninger i f.h.t. opgaveløsning, planlægning og udvikling?
Relationer: Interne relationer- roller og samspil: Hvordan samarbejder vi for at løse opgaver bedst? Eksterne relations-samarbejdspartnere, andre team i organisationen, relationer til kunder, i forhold til ledelsen.
Hjælpespørgsmål:
- Hvilke samarbejdspartnere er det vigtigt, vi inddrager?
- Hvordan skal de overordnede værdier præge vores samarbejde, hvis vi skal løse vore opgaver mest hensigtsmæssigt?
- Hvad kan vi gøre?
- Hvad kan vores ledelse gøre?
Som modellen viser, bør man som leder agere styrende, når drøftelserne handler om retning og rammer, hvorimod man bør agere mere coachende/involverende, når det handler om relationer og råderum.
PDF til print
Du kan se eller udskrive filen som en samlet pdf her.
Anvender du et hjælpeværktøj, som udfordres med at gengive filen, så henviser vi til teksten ovenfor.
Når du invitere til GRUS-udviklingssamtaler, har du en skabelon til formålet.
Du kan se invitationen som pdf her.
Redigerbar fil af invitationen
Er du ansat i kommunen, kan du gå til intranettet og hente en wordfil, som du kan redigere og udfylde med den information, som passer til samtalen.
Find filen her RKSK Info. RKSK Info>Visioner-Strategier-Politikker>Ledelse>MUS,LUS,GRUS og Senior Samtale
Samtaleguide til GRUS
Samtaleguiden støtter dig i gruppeudviklingssamtalen. På forhånd eller undervejs udvælger du de spørgsmål, der giver mening for jer og påfører egne spørgsmål efter behov.
Samtaleguiden ses her som pdf.
Redigerbar fil af samtaleguiden
Som ansat i kommunen, kan du gå til intranettet og hente en wordfil, som du kan redigere.
Find filen her RKSK Info. RKSK Info>Visioner-Strategier-Politikker>Ledelse>MUS,LUS,GRUS og Senior Samtale
Når du invitere til GRUS-udviklingssamtaler, har du en skabelon til formålet.
Du kan se invitationen som pdf her.
Redigerbar fil af invitationen
Er du ansat i kommunen, kan du gå til intranettet og hente en wordfil, som du kan redigere og udfylde med den information, som passer til samtalen.
Find filen her RKSK Info. RKSK Info>Visioner-Strategier-Politikker>Ledelse>MUS,LUS,GRUS og Senior Samtale