Dialogbaseret aftalestyring
Ringkøbing-Skjern Kommunes vision Naturens Rige er udtryk for, at byrådet gennem naturen vil sikre borgerne det gode liv og skabe vækst i kommunen.
Eksternt konkretiseres visionen gennem planstrategien, de overordnede politikker og øvrige politikker. Herved sikres, at der er en rød tråd fra den overordnede vision til kommunens konkrete aktiviteter i forhold til og sammen med borgere, virksomheder og foreninger m.m.
Internt konkretiseres visionen gennem målsætningerne i direktionens strategiplan og indsatserne i direktionens handlingsplan og gennem de lokale mål, som den enkelte aftaleenhed fastlægger. Både de politiske, administrative og lokale målsætninger indgår i dialogaftalerne.
Dialogbaseret aftalestyring er et grundlæggende styringsprincip i kommunen, der er baseret på dialog mellem niveauerne i organisationen og som udmøntes i konkrete dialogaftaler.
Formålet med dialogbaseret aftalestyring er at skabe overensstemmelse mellem de politiske og administrative mål, det enkelte områdes indsatsområder og medarbejdernes handlinger.
Formålet er endvidere at synliggøre mål og resultatkrav samt forbedringsmuligheder og dermed skabe grundlag for fortsat udvikling gennem læring. Dialogbaseret aftalestyring skal bidrage til, at dialogen mellem ledelse og medarbejdere bygger på fakta og ikke på formodninger og antagelser.
Dialogbaseret aftalestyring handler overordnet om at sikre sammenhæng og læring.
At områderne og institutionerne har frihed inden for de givne rammer til at tilrettelægge den daglige drift,
At styrke dialogen mellem de involverede parter,
At sætte specifikke mål for indsatsen, såvel for driftsopgaver som for udviklingsopgaver,
At evaluere indsats og resultater med henblik på at afdække nye indsatsområder og sætte nye mål, og
At sætte fokus på områdernes og institutionernes pligt til at sikre en løbende dialog.
For selvejende institutioner gælder dialogbaseret aftalestyring som udgangspunkt, når der skal laves driftsaftaler. Selvejende institutioner skal således tage afsæt i dialogbaseret aftalestyring, når der laves driftsaftaler.
I dialogaftalerne skaber den enkelte enhed overblik over arbejdet med at implementere visionen gennem
De politiske mål, som fremgår af de politikker, som vedrører den enkelte aftaleenhed, samt eventuelt andre politikker, hvor enheden bidrager med implementeringen af tværgående mål og indsatser.
De administrative mål fra direktionens strategi- og handlingsplan, samt
Lokale mål, som fastlægges i det enkelte område, der har en dialogaftale.
Dialogaftalerne er derfor et centralt styringsinstrument, som er med til at understøtte ledernes fokus på ledelse af retningen for det enkelte områdes og institutions udvikling.
Sammen med de politiske og administrative mål og indsatser fylder de lovgivningsmæssige rammer meget for organisationens virke.
Dialogaftalerne gælder for skiftevis 1½ og 2½ år af gangen og udarbejdes, når vision, Plan- og Udviklingsstrategi, politikker og direktionens strategi- og handlingsplan er udarbejdet eller justeret.
Kadencen er således afpasset efter den fireårige planlægning for byrådsperioden. Du kan læse mere om kadencerne her.
Hvem har en dialogaftale?
Alle områder og institutioner er omfattet af en dialogaftale. Tilrettelæggelse af dialogaftalestrukturen sker i det enkelte fag- og stabsområde. Dialogaftaler på niveau 3 kan således indgås individuelt med den enkelte afdeling/institution eller på kollektivt niveau.
Indholdet i dialogaftalerne
I dialogaftalerne skaber den enkelte enhed overblik over arbejdet med at implementere visionen gennem målsætninger, mål og indsatser. Indholdet i dialogaftalerne kommer fra:
- De politiske mål, som fremgår af de politikker, som vedrører det enkelte område, samt eventuelt andre politikker, hvor området bidrager med implementeringen af tværgående mål og indsatser. Det vurderes i det enkelte område, om man ønsker at skrive hele politikken ind i dialogaftalen, eller om man finder det hensigtsmæssigt blot at henvise til politikken.
- De administrative mål fra direktionens strategi- og handlingsplan. Der er en forventning om, at dialogaftaler mellem direktionen og den enkelte fag- og stabschef forholder sig til alle målsætninger, mål og indsatser, som fremgår af direktionens strategi- og handlingsplan. I dialogen mellem direktionen og den enkelte fag- eller stabschef sker en prioritering mellem de enkelte målsætninger, mål og indsatser, idet ikke alle målsætninger, mål og indsatser har ens relevans for alle fag- og stabsområder. Tilsvarende er der gennem dialog med fag- eller stabschef og leder på niveau 3 en yderligere prioritering i forhold til den enkelte afdeling eller institution.
Er der mål og indsatser, der kræver tværgående koordinering udpeger direktionen i dialog med fag- og stabscheferne tovholdere, der har ansvaret for at koordinere, følge op og evaluere mål og indsatser. - Lokale mål, som fastlægges i det enkelte område, afdeling og institution ud fra de lokale behov. De lokale mål kan indeholde mål, der udspringer af eksempelvis statslige og regionale krav.
Der er udarbejdet skabeloner for hhv. niveau 1-2 og niveau 2-3, som kan anvendes til at skrive sin dialogaftale ind i.
Der følges op på mål og indsatser således:
Politiske mål | Administrative mål, Direktionens strategi- og handlingsplan | Lokale mål | |
Mål | Opfølgning m/nærmeste leder 1. marts og 1. oktober (empiri) Politiske udvalg i november, bortset fra første år efter vedtagelse af politiske mål. Løbende dialog med nærmeste leder og medarbejdere. | Opfølgning m/nærmeste leder 1. marts og 1. oktober (empiri) Direktion og Chefforum i oktober – orientering og drøftelse. Løbende dialog med nærmeste leder og medarbejdere. | Opfølgning m/nærmeste leder 1. marts og 1. oktober (empiri) Løbende dialog med nærmeste leder og medarbejdere.
|
Indsatser | Opfølgning m/nærmeste leder 1. marts og 1. oktober (empiri) | Tovholdere følger op to gange årligt. (skriftligt) | Opfølgning m/nærmeste leder 1. marts og 1. oktober (empiri) |
Skabeloner til dialogaftaler
DBA'en som pdf til print.
Ønsker du at printe filen kan det gøres som pdf via linket her hent DBA.
Filen er ikke gjort webtilgængelig, udfordres dit hjælpeværktøj af den grund, henvises du istedet til at bruge teksten ovenfor.